Wczoraj tuż przed północą Sejm przyjął nową ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Nowa reforma szkolnictwa zakłada duże zmiany w funkcjonowaniu polskich uczelni, szczególnie ich zarządzaniu i finansowaniu. Zmieni się również podejście do badań naukowych i nauczania studentów.

Jakie korzyści według Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego może nieść za sobą nowa ustawa?

  • zarządzający uczelniami z większymi możliwościami i odpowiedzialnością,
  • większa autonomia uczelni w zakresie wewnętrznej struktury organizacyjnej,
  • połączenie strumieni finansowania – jedna subwencja, a nie niezliczone dotacje celowe dla uczelni,
  • nowy organ doradczy – rada uczelni,
  • wybory organów uczelni bardziej zdemokratyzowane,
  • wykładowcy z większymi pensjami i kosztem uzyskania przychodu (50 proc. kosztów uzyskania przychodu),
  • podwyżki wynagrodzeń dla blisko 50 proc. nauczycieli akademickich w uczelniach publicznych,
  • pensje minimalne nauczycieli akademickich wzrosną o średnio 800 złotych,
  • wszyscy doktoranci ze stypendiami – na początku 2 350 zł, a po ocenie śródokresowej – 3 632 złotych brutto,
  • nowe ścieżki kariery akademickiej – nauczyciel akademicki pracownikiem dydaktycznym badawczym lub badawczo-dydaktycznym,
  • większa stabilność zatrudnienia nauczycieli akademickich,
  • polscy naukowcy bardziej widoczni w świecie,
  • ewaluacja w dyscyplinach, a nie wydziałach,
  • łączenie dyscyplin i większa interdyscyplinarność,
  • lepsza jakość badań naukowych,
  • wsparcie polskich czasopism,
  • urlopy rodzicielskie (macierzyńskie i ojcowskie) dla doktorantów, na zasadach podobnych do osób zatrudnionych na umowę o pracę,
  • studenci bardziej chronieni i z dyplomem wartym więcej na rynku pracy,
  • lepsza dydaktyka i nowe rozwiązania projakościowe w zakresie przygotowania absolwentów do wejścia na rynek pracy,
  • opłaty znane od początku studiów i dyplom w terminie,
  • przedstawiciele studentów w organach kolegialnych uczelni,
  • dodatkowe wsparcie dla uczelni z mniejszych ośrodków akademickich,
  • dodatkowe środki finansowe dla uczelni, których absolwenci dobrze sobie radzą na rynku pracy,
  • konkurs „Inicjatywy doskonałości – uczelnie badawcze”, w ramach którego zostaną wyłonione uczelnie wiodące mogące konkurować z zagranicznymi uczelniami,
  • zwiększenie nakładów na system – uczelnie publiczne otrzymają dodatkowo 3 mld zł w obligacjach Skarbu Państwa.

Reformy szkolnictwa od lat domagało się środowisko akademicki. Konstytucję dla nauki poparło 233 posłów. W przyszłym tygodniu Ustawą 2.0 zajmą się senatorowie, następnie będzie oczekiwać na podpis Prezydenta RP.