Trzy miesiące temu wszyscy stanęliśmy przed nową rzeczywistością, w której musieliśmy się szybko odnaleźć. Chcąc pomóc pracownikom uczelni w tej trudnej sytuacji, zainicjowaliśmy akcję, która nie tylko spotkała się z ogromnym zainteresowaniem i pozytywnym odbiorem wśród społeczności akademickiej, ale przede wszystkim okazała się bardzo potrzebna co potwierdziły liczne komentarze i opinie, które otrzymaliśmy od pracowników szkół wyższych.
Dzisiaj, kiedy wracamy powoli do normalności, czas na krótkie podsumowanie, wieńczące inicjatywę #PomagamyUczelniom.
Od połowy marca nasz zespół ekspertów w składzie: dr Adam Szot, Piotr Pokorny, Grzegorz Laskowski, dr Katarzyna Świerk, dr Aleksander Jakubowski, Tomasz Lewiński, dr Artur Kokoszkiewicz, Łukasz Kierznowski, Małgorzata Ganczar, Alicja Sytek oraz Mariusz Lorenc na bieżąco monitorował zmiany prawne dotyczące szkolnictwa wyższego i opracował szereg materiałów, które miały pomóc władzom uczelni i pracownikom stawić czoła pojawiającym się problemom oraz odnaleźć się w nowych warunkach funkcjonowania.
W ramach akcji nasz zespół dzielił się wiedzą i doświadczeniem oraz opracował m.in.:
- propozycje rozwiązań do zmian organizacyjnych, jakie doraźnie musiały wdrożyć uczelnie (np. praca zdalna, egzaminy i obrony on-line),
- wzory dokumentów, które pozwalały wprowadzać zmiany na uczelniach zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- webinary poruszające najważniejsze kwestie oraz dostępne rozwiązania,
- materiały edukacyjne dla pracowników uczelni,
- interpretacje komunikatów z MNiSW dotyczących działań podjętych w odniesieniu do szkół wyższych w Polsce,
- dobre praktyki z uczelni, będących liderami w konkretnych obszarach.
Większość przygotowanych materiałów będzie aktualna również po zakończeniu epidemii, dlatego wszystkie treści będą dla Państwa nadal dostępne na grupie Nowoczesna Uczelnia, na naszym blogu: https://irsw.pl/blog/ oraz kanale YouTube: bit.ly/YouTubeIRSW.
Poniżej prezentujemy pełną listę przygotowanych przez nas materiałów.
- „Wybory w uczelniach publicznych w czasie epidemii” dr. Adama Szota,
- „Procedury awansu naukowego w okresie przejściowym a pandemia COVID-19” Piotra Pokornego,
- „Komunikacja uczelni w czasie kryzysu” Mariusza Lorenca,
- „Zapewnienie kontroli przebiegu i rejestracji zdalnych egzaminów dyplomowych” dr. Aleksandra Jakubowskiego,
- „Wpływ społeczny – III kryterium w ewaluacji jakości działalności naukowej” dr Katarzyny Świerk,
- „Szkoły doktorskie w czasie pandemii” Łukasza Kierznowskiego,
- „Zdalne rekrutacja i kształcenie w czasie pandemii” Grzegorza Laskowskiego,
- Nowelizacja rozporządzenia w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodów medycznych,
- Obrony online,
- Specustawa epidemiczna a decyzje administracyjne w uczelniach – komentarz praktyczny i wyciąg z ustawy,
- Zapomoga z powodu koronawirusa – najczęściej zadawane pytania,
- Narzędzia i rozwiązania informatyczne do pracy zdalnej dla uczelni,
- Co uwzględnić w wewnętrznych regulacjach w zakresie kształcenia na odległość? Instrukcja „krok po kroku”,
- Komentarz do wybranych przepisów tzw. „Tarczy Antykryzysowej 2.0” dotyczących szkół wyższych,
- Wydłużona „ostatnia prosta” w maratonie ewaluacji jakości działalności naukowej – czy możemy odetchnąć z ulgą?,
- Czy umowa pomiędzy studentem a uczelnią może zostać zawarta na odległość?,
- Zmiany w szkolnictwie wyższym wprowadzone w tzw. tarczy antykryzysowej 3.0. ,
- Rekrutacja w czasie pandemii,
- Praca zdalna i kształcenie na odległość – ochrona danych osobowych,
- Koronawirus: Jak powinien wyglądać plan na dalszą, niepewną przyszłość sektora amerykańskiego szkolnictwa wyższego?
Dziękujemy wszystkim osobom, które zaangażowały się w akcję #PomagamyUczlniom, w szczególności naszym Partnerom: Parlamentowi Studentów rzeczpospolitej Polskiej, Krajowej Reprezentacji Doktorantów, Forum Akademickiemu oraz firmie Clickmeeting.
W trakcie akcji otrzymaliśmy od pracowników szkół wyższych wiele informacji na temat ich realnych potrzeb (w tym pomysłów, sugestii kolejnych działań) w zakresie podnoszenia kompetencji zawodowych.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się zorganizowane przez nas webinary. Zgromadziły łącznie ponad 1000 pracowników uczelni z całej Polski. Każdy z nich niósł za sobą zapytania o dodatkowe szkolenia czy konsultacje w formie on-line. Dlatego od czerwca postanowiliśmy rozszerzyć naszą ofertę właśnie o tę formę wsparcia.
Dziś mamy nadzieję, że wszyscy rozpoczynamy akcję powrotu do normalności i będziemy mogli bezpiecznie wrócić do wyzwań, jakie przed nami stoją. Planujemy jednak nadal wspierać pracowników uczelni w ich rozwoju oraz w rozwiązywaniu bieżących problemów. Zapraszamy serdecznie do dalszej aktywności i korzystania z wiedzy ekspertów IRSW, którą nadal będziemy dzielić się w ramach grupy „Nowoczesna uczelnia – grupa pracowników szkół wyższych”: http://bit.ly/PomagamyUczelniom. Grupa zgromadziła już niemal 900 członków i w ostatnich miesiącach stała się miejscem prawdziwej wymiany doświadczeń i dobrych praktyk pracowników uczelni z całej Polski.
Zespół Instytutu Rozwoju Szkolnictwa Wyższego (IRSW)