W ramach trwających prac w projekcie Ustawa 2.0 opublikowano wczoraj założenia nowego systemu szkolnictwa wyższego opracowane przez jeden z trzech zespołów. Zespół pod przewodnictwem prof. Marka Kwieka, w którego pracach udział wzięli eksperci Instytutu Rozwoju Szkolnictwa Wyższego – dr Adam Szot, dr hab. Emanuel Kulczycki, zaprasza do konsultacji które prowadzone będą w trakcie cyklicznych konferencji w całym kraju. Swoje uwagi będzie można zgłaszać również za pośrednictwem specjalnie utworzonej platformy, która zacznie funkcjonować w ciągu kilku dni.
Jak czytamy we wstępie dokumentu: „Dwa filary naszej propozycji stanowią doskonałość naukowa, osiągana poprzez szeroko zakrojoną i przejrzystą krajową i międzynarodową konkurencję, oraz silne wsparcie państwowe, zarówno finansowe, jak i instytucjonalizujące akademicki prestiż (stopnie, tytuł, uprawnienia) w polskiej nauce.”
Główne założenia projektu to:
- Wzrost nakładów finansowych z budżetu państwa na naukę i szkolnictwo wyższe;
- Wyodrębnienie trzech typów uczelni (badawcze, badawczo-dydaktyczne, dydaktyczne);
- Wzmocnienie kompetencji jednoosobowych organów uczelni (rektorów, dziekanów);
- Poszerzenie autonomii finansowej i zarządczej uczelni;
- Przemodelowanie zasad funkcjonowania Polskiej Komisji Akredytacyjnej i nowe podejście do akredytacji jakości kształcenia;
- Przejścia z „dyscyplin naukowych” na „dziedziny naukowe” w kształceniu i prowadzeniu badań;
- Podniesienie wymagań do posiadania uprawnień do nadawania stypni naukowych;
- Obowiązek przyznawania stypendiów wszystkim doktorantom;
- Rezygnacja z niestacjonarnych studiów doktoranckich;
- Silniejsze włączenie studentów i doktorantów w procesy zapewniania i oceny jakości kształcenia.
OGÓLNY OPIS KONCEPCJI ZAŁOŻEŃ SYSTEMU SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE