Doświadczenie
Posiadamy doświadczenie w realizacji projektów wdrożeniowych, doradczo-szkoleniowych w zakresie opracowywania strategii rozwoju dla różnych typów uczelni.
Wypracowując dokumenty strategiczne silnie angażujemy wspólnotę uczelni, dzięki czemu możliwe jest nie tylko późniejsze realne (skuteczne) wdrożenie strategii, ale także pozyskanie dziesiątek nowych pomysłów i wzbudzenie chęci współdziałania członków wspólnoty na rzecz rozwoju swojej uczelni.
Dokumenty strategiczne zawsze wypracowujemy wspólnie z władzami uczelni oraz przedstawicielami wszystkich grup interesariuszy. W tym procesie dostarczamy przedstawicielom uczelni niezbędną wiedzę i umiejętności, umożliwiające w przyszłości samodzielną pracę nad doskonaleniem i tworzeniem nowych strategii lub polityk rozwojowych. Dzięki autorskiemu modelowi diagnozy, tworzenia i wdrażania strategii znacząco usprawniamy proces implementacji i podnosimy skuteczność realizacji strategicznych zamierzeń uczelni.
Co robimy?
• W pełni przygotowujemy oraz koordynujemy metodycznie proces opracowywania strategii rozwoju w sposób umożliwiający stworzenie kompleksowego, spójnego i możliwego do wdrożenia dokumentu;
• W ramach diagnozy strategicznej realizujemy kompleksowo badania i analizy strategiczne (badania społeczne w kluczowych grupach interesariuszy oraz analizy wewnętrzne desk research), pozwalających na ustalenie rzeczywistej pozycji strategicznej uczelni i przyjęcie prawidłowych podstaw do stworzenia docelowej strategii;
• Przeprowadzamy warsztaty strategiczne z przedstawicielami uczelni, w ramach których czuwamy nad prawidłowością i spójnością procesu planowania i podpowiadamy najlepsze praktyki z kraju i ze świata;
• Realizujemy wsparcie doradcze dla kadry zarządzającej uczelnią, przygotowując ją do sprawnego zarządzania wdrożeniem strategii;
• Całościowo opracowujemy ostateczny dokument strategiczny (zarówno od strony merytorycznej jak i redakcyjnej);
• Opracowujemy jasne instrukcje wdrożenia strategii uczelni, w tym zestawy wskaźników i mierników umożliwiające bieżące monitorowanie postępów;
• Wspieramy planowanie i prowadzenie działań angażujących całą wspólnotę uczelni, w tym konsultacje społeczne, umożliwiające późniejsze sprawne wdrożenie strategii i zaangażowanie wszystkich w ten proces.
Jakich efektów można się spodziewać?
• Przedstawiona w przystępny sposób pogłębiona diagnoza strategiczna uczelni obejmująca opinie i spostrzeżenia kluczowych grup interesariuszy (m.in. pracownicy, studenci i doktoranci, partnerzy otoczenia społeczno-gospodarczego) oraz stan faktyczny wynikający z dokumentów, danych statystycznych i innych danych wewnętrznych uczelni;
• Ustalenie rzeczywistej pozycji strategicznej uczelni i jej przewag konkurencyjnych, na podstawie analiz SLEPT, SWOT i SWOT/TOWS, pozwalająca na rzetelne określenie strategii bazowej, stanowiącej podstawę do prawidłowego planowania;
• Przygotowane zestawienie kluczowych problemów krytycznych (strategicznych) w kluczowych obszarach funkcjonowania uczelni (nauka, kształcenie, kadry, organizacja i zarządzanie, umiędzynarodowienie, relacje z otoczeniem, itp.), umożliwiających podejmowanie dodatkowych działań naprawczych równolegle do prowadzenia prac strategicznych;
• Dostarczenie od interesariuszy istotnych informacji umożliwiających lepsze projektowanie działań operacyjnych (np. oferty dydaktycznej dla studentów, kampanii marketingowo-rekrutacyjnych, itp.);
• Sformułowanie prawidłowych: misji i kluczowych wartości uczelni, wizji rozwoju uczelni (całościowej oraz w kluczowych obszarach) w perspektywie 5 lat oraz z ujęciem perspektywicznym 10 lat;
• Określenie celów strategicznych spójnych z diagnozą strategiczną i przyjętą wizją rozwoju;
• Określenie celów operacyjnych dla poszczególnych celów strategicznych, wraz z przypisanymi im kluczowymi działaniami umożliwiającymi prawidłowe wdrożenie;
• Zaakceptowane priorytety oraz spójność i równowaga celów operacyjnych;
• Wyznaczone mierniki i wskaźniki postępów realizacji strategii;
• Określone ogólne zasady nadzoru nad wdrożeniem strategii - monitorowania postępów w realizacji celów, dokonywania korekt operacyjnych oraz niezbędnej aktualizacji celów i mierników;
• Akceptacja społeczna nowej strategii rozwoju dzięki zaangażowaniu wspólnoty uczelni w proces jej tworzenia (konsultacje, nabór pomysłów na kluczowe działania, itp.);
• Opracowany merytorycznie i redakcyjnie dokument strategii rozwoju uczelni.
Co robimy?
• Przeprowadzamy kompleksowo badania społeczne wśród kluczowych grup interesariuszy uczelni, tj. nauczycieli akademickich, pracowników wspierających, studentów, doktorantów, partnerów z otoczenia społeczno-gospodarczego oraz mieszkańców regionu lub kraju;
• Realizujemy kompleksowo i analizy wewnętrzne uczelni (desk research) na podstawie zewnętrznych danych (systemy POL-on, GUS, EUROSTAT, itp.) oraz jej aktów normatywnych, dokumentów i innych danych wewnętrznych;
• Analizujemy otoczenie zewnętrzne uczelni określając czynniki mogące wpływać na jej funkcjonowanie w ramach czynników społeczno-kulturowych, prawnych, ekonomiczno-gospodarczych, politycznych i technologicznych;
• Opracowujemy rzetelną analizę SWOT i SWOT/TOWS, umożlwiającą właściwe zdefiniowanie pozycji strategicznej uczelni i uniknięcie błędnych założeń mogących całkowicie uniemożliwić późniejsze wdrożenie strategii;
• Przedstawiamy i omawiamy szczegółowo wyniki diagnozy strategicznej z przedstawicielami uczelni, umożliwiając ich prawidłowe zrozumienie oraz wskazując ewentualne skutki dla dalszego procesu planowania strategicznego.
Jakich efektów można się spodziewać?
• Przedstawiona w przystępny sposób pogłębiona diagnoza strategiczna uczelni obejmująca opinie i spostrzeżenia kluczowych grup interesariuszy (m.in. pracownicy, studenci i doktoranci, partnerzy otoczenia społeczno-gospodarczego) oraz stan faktyczny wynikający z dokumentów, danych statystycznych i innych danych wewnętrznych uczelni;
• Ustalenie rzeczywistej pozycji strategicznej uczelni i jej przewag konkurencyjnych, na podstawie analiz SLEPT, SWOT i SWOT/TOWS, pozwalająca na rzetelne określenie strategii bazowej, stanowiącej podstawę do prawidłowego planowania;
• Przygotowane zestawienie kluczowych problemów krytycznych (strategicznych) w kluczowych obszarach funkcjonowania uczelni (nauka, kształcenie, kadry, organizacja i zarządzanie, umiędzynarodowienie, relacje z otoczeniem, itp.), umożliwiających podejmowanie dodatkowych działań naprawczych równolegle do prowadzenia prac strategicznych;
• Dostarczenie od interesariuszy istotnych informacji umożliwiających lepsze projektowanie działań operacyjnych (np. oferty dydaktycznej dla studentów, kampanii marketingowo-rekrutacyjnych, itp.);
• Dostarczenie rzetelnych podstaw do prawidłowego planowania strategicznego, ograniczając ryzyko przyjęcia błędnych założeń strategicznych.
Co robimy?
• Przeprowadzamy warsztaty strategiczne z przedstawicielami uczelni, w ramach których czuwamy nad prawidłowością i spójnością procesu planowania i podpowiadamy najlepsze praktyki z kraju i ze świata;
• Realizujemy wsparcie doradcze dla kadry zarządzającej uczelnią, przygotowując ją do sprawnego zarządzania wdrożeniem strategii;
• Całościowo opracowujemy ostateczny dokument strategiczny (zarówno od strony merytorycznej jak i redakcyjnej);
• Opracowujemy jasne instrukcje wdrożenia strategii uczelni, w tym zestawy wskaźników i mierników umożliwiające bieżące monitorowanie postępów;
• Wspieramy planowanie i prowadzenie działań angażujących całą wspólnotę uczelni, w tym konsultacje społeczne, umożliwiające późniejsze sprawne wdrożenie strategii i zaangażowanie wszystkich w ten proces.
Jakich efektów można się spodziewać?
• Potwierdzenie misji oraz uporządkowanie i aktualizacja kluczowych wartości uczelni,
• Sformułowanie prawidłowej:, wizji rozwoju uczelni (całościowej oraz w kluczowych obszarach) w perspektywie 5 lat, wraz z możliwym ujęciem perspektywicznym 10 lat;
• Określenie celów strategicznych spójnych z przyjętą wizją rozwoju oraz postulatami wynikającymi z diagnozy strategicznej;
• Określenie celów operacyjnych dla poszczególnych celów strategicznych, wraz z przypisanymi im kluczowymi działaniami umożliwiającymi prawidłowe wdrożenie;
• Zaakceptowane priorytety oraz spójność i równowaga celów operacyjnych;
• Wyznaczone mierniki i wskaźniki postępów realizacji strategii;
• Określone ogólne zasady nadzoru nad wdrożeniem strategii - monitorowania postępów w realizacji celów, dokonywania korekt operacyjnych oraz niezbędnej aktualizacji celów i mierników;
• Akceptacja społeczna nowej strategii rozwoju dzięki zaangażowaniu wspólnoty uczelni w proces jej tworzenia (konsultacje, nabór pomysłów na kluczowe działania, itp.);
• Opracowany merytorycznie i redakcyjnie dokument strategii rozwoju uczelni.
Co robimy?
• Opracowujemy i uzgadniamy z zespołem strategicznym założenia i plan komunikowania prac strategicznych obejmujący cele, formy, kanały, osoby odpowiedzialne, główne kroki kampanii, etc.;
• Wspieramy władze uczelni praktyczną wiedzą i doświadczeniem wdrożeniowym, wskazując efektywny sposób konsultowania treści powstającej strategii z całą społecznością akademicką;
• Przygotowujemy w tym celu odpowiednie formularze, instrukcje i inne narzędzia służące do przeprowadzenia konsultacji;
• Przekazujemy rekomendacje optymalnego zarządzania tą zmianą z uwzględnieniem ryzyk związanych z reakcją różnych grup interesariuszy na daną strategię;
• Analizujemy kluczowe treści przekazu na temat strategii (planowanych przez uczelnię publikacji, wystąpień, ogłoszeń, etc.) oraz oferujemy rekomendacje w zakresie:
- skuteczności komunikacji na każdym z etapów wprowadzania zmian,
- zgodności faktycznego przekazu z intencjami zespołu strategicznego,
- doboru języka komunikacji do założonych celów;
• Zapewniamy stałe wsparcie eksperta dla liderów uczelni w zakresie komunikacji procesu strategicznego (w formie warsztatowej, wsparcia indywidualnego lub w formule on demand).
Jakich efektów można się spodziewać?
• Proces strategiczny jest transparentny i zrozumiały dla społeczności akademickiej;
• Kluczowe komunikaty są przejrzane i optymalizowane pod kątem ich oddziaływania;
• Ograniczone są źródła konfliktów i nieporozumień;
• Kształtowanie nowej strategii komunikowane jest w sposób spójny i planowy;
• Osoby, które chcą wnieść swój wkład wypracowanie optymalnej strategii, mają zapewnioną taką możliwość;
• Konsultacje są efektywnie zorganizowane jako system pozyskiwania informacji (formy, kanały, etapy);
• Komunikacja zwrotna ze strony społeczności akademickiej jest kształtowana i otrzymywana w postaci możliwie konstruktywnej i użytecznej dla przygotowania i wdrożenia strategii.
Co robimy?
• Wypracowujemy z władzami uczelni „instrukcję wdrożenia”, uwzględniając charakterystykę przyjętego dokumentu strategii oraz aktualne uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne tego procesu;
• Rekomendujemy władzom uczelni zestaw dobrych praktyk oraz autorskie rozwiązania w zakresie skutecznego wdrożenia strategii (społecznościowy model wdrożenia);
• Przygotowujemy osoby koordynujące wdrożenie, przekazując niezbędny know-how w zakresie działań krótkookresowych i kluczowych rezultatów, prowadzenia spotkań monitorujących, harmonogramów, elementów zarządzania „zwinnego” etc;
• Dostarczamy metodykę i narzędzia prowadzenia monitoringu wdrożenia strategii w skali całej uczelni, dostosowane do jej specyfiki;
• Wspieramy liderów oraz uczestniczymy, jako doradcy, w pracach zespołów strategicznego i sektorowych – szczególnie w pierwszym roku wdrożenia;
• Przygotowujemy polityki sektorowe (sub-strategie – np. personalna, umiędzynarodowienia, etc.) porządkujące realizację strategii w poszczególnych obszarach;
• Rekomendujemy właściwy język i paradygmat komunikacji w procesie strategicznym, służący budowaniu zaangażowania, umożliwianiu osiągnięć radzenie sobie z trudnościami w po zachowanie w przypadku obiekcji oraz różnicy zdań w zespole.
Jakich efektów można się spodziewać?
• Zaprojektowany i uruchomiony jest proces nadzoru i zarządzania wdrożeniem strategii;
• Jednostki organizacyjne uczelni rozumieją plan operacyjny (zdekomponowany do poziomu szczegółowych projektów i zadań) i prowadzą skoordynowane działania wdrożeniowe;
• Wspólnota uczelni jest bezpośrednio lub pośrednio zaangażowana, mając wpływ na dobór tych działań a następnie dokonując samooceny osiągania kolejnych efektów;
• Specjalnie skonstruowany system wskaźników i kluczowych rezultatów pozwala orientować się w postępach wdrożenia w bardzo krótkich cyklach monitorowania;
• Zarządzanie ryzykiem, wobec dynamiki zmian otoczenia uczelni, jest proaktywne i realizowane jako składnik zarządzania strategicznego;
• Proces strategiczny etapu wdrożenia komunikowany jest w sposób profesjonalny, akcentujący osiągnięcia ludzi i integrację wspólnoty uczelni wokół najważniejszych wartości i celów.
Celem tych działań jest pozyskanie rzetelnych i obiektywnych informacji oraz dokonanie oceny rzeczywistego stanu funkcjonowania Uczelni. Ocena może dotyczyć obszarów: kształcenia, działalności naukowej, relacji z otoczeniem i współpracy międzynarodowej oraz funkcji administracji i prowadzonej polityki personalnej. Na tej podstawie formułowane są konkretne rekomendacje usprawnienia i podniesienia jakości działania.
Co robimy?
• Dokonujemy analizy i oceny modelu oraz praktyki zarządzania uczelnią we wskazanych, kluczowych obszarach, w tym oceniamy efektywność aktualnie obowiązujących procedur wewnętrznych i praktyk organizacyjnych;
• Oceniamy zdolność dostarczania wartości wewnętrznym i zewnętrznym interesariuszom przez główne i wspierające funkcje uczelni;
• Oceniamy istniejące w uczelni kluczowe procesy w ww. obszarach pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawnymi;
• Rekomendujemy wprowadzenie niezbędnych zmian w zarządzaniu ww. obszarami w kontekście:
- dostosowania do nowych przepisów prawa,
- efektywności zarządzania i adekwatności dotychczasowych procedur,
- istniejących barier i potrzeb rozwoju kultury organizacyjnej, w tym pozyskania niezbędnych kompetencji,
- wykorzystania najlepszych praktyk krajowych i międzynarodowych.
Jakich efektów można się spodziewać?
Efektem usług audytowych jest raport zawierający:
• opis przeprowadzonych badań i analiz,
• identyfikację i analizę istniejących ryzyk i barier w funkcjonowaniu uczelni,
• opis mocnych i słabych stron,
• rekomendacje dotyczące sposobu doskonalenia organizacji, w tym usprawnienia, procesów zarządzania w obszarach objętych audytem oraz podniesienia jakości świadczonych usług:
- w perspektywie interesariuszy,
- w odniesieniu do realizacji strategii uczelni,
- w odniesieniu do benchmarków i najlepszych praktyk w danym obszarze,
• rekomendacje stanowiące materiał do planowania strategicznego, wdrożenia zmian strukturalnych, organizacyjnych, czy też rozwoju kompetencji administracji.
Co robimy?
1) Przeprowadzamy warsztaty strategiczne z przedstawicielami uczelni, w ramach których czuwamy nad prawidłowością i spójnością procesu planowania i podpowiadamy najlepsze praktyki z kraju i ze świata;
2) Realizujemy wsparcie doradcze dla kadry zarządzającej uczelnią, przygotowując ją do sprawnego zarządzania wdrożeniem strategii;
3) Całościowo opracowujemy ostateczny dokument strategiczny (zarówno od strony merytorycznej jak i redakcyjnej);
4) Opracowujemy jasne instrukcje wdrożenia strategii uczelni, w tym zestawy wskaźników i mierników umożliwiające bieżące monitorowanie postępów;
5) Wspieramy planowanie i prowadzenie działań angażujących całą wspólnotę uczelni, w tym konsultacje społeczne, umożliwiające późniejsze sprawne wdrożenie strategii i zaangażowanie wszystkich w ten proces.
Jakich efektów można się spodziewać?
1) Potwierdzenie misji oraz uporządkowanie i aktualizacja kluczowych wartości uczelni,
2) Sformułowanie prawidłowej:, wizji rozwoju uczelni (całościowej oraz w kluczowych obszarach) w perspektywie 5 lat, wraz z możliwym ujęciem perspektywicznym 10 lat;
3) Określenie celów strategicznych spójnych z przyjętą wizją rozwoju oraz postulatami wynikającymi z diagnozy strategicznej;
4) Określenie celów operacyjnych dla poszczególnych celów strategicznych, wraz z przypisanymi im kluczowymi działaniami umożliwiającymi prawidłowe wdrożenie;
5) Zaakceptowane priorytety oraz spójność i równowaga celów operacyjnych;
6) Wyznaczone mierniki i wskaźniki postępów realizacji strategii;
7) Określone ogólne zasady nadzoru nad wdrożeniem strategii - monitorowania postępów w realizacji celów, dokonywania korekt operacyjnych oraz niezbędnej aktualizacji celów i mierników;
8) Akceptacja społeczna nowej strategii rozwoju dzięki zaangażowaniu wspólnoty uczelni w proces jej tworzenia (konsultacje, nabór pomysłów na kluczowe działania, itp.);
9) Opracowany merytorycznie i redakcyjnie dokument strategii rozwoju uczelni.
Posiadamy doświadczenie w realizacji projektów wdrożeniowych, doradczo-szkoleniowych w zakresie opracowywania strategii rozwoju dla różnych typów uczelni.
Gwarantujemy użyteczność efektów audytów w postaci przejrzystego raportu, zawierającego zestawienie wszelkich zaleceń i rekomendacji.
Zwiększamy bezpieczeństwo w podejmowaniu strategicznych decyzji i działań oraz zapewniamy ich pełną zgodność z obowiązującymi przepisami prawa.
Posiadamy wiedzę na temat rozwiązań organizacyjno-prawnych funkcjonujących w polskim i światowym szkolnictwie wyższym.
Pracujemy procesowo w oparciu o pogłębione badania i analizy, a wszyscy nasi konsultanci posiadają wieloletnie, praktyczne doświadczenie w realizacji projektów audytowych i strategicznych dla instytucji szkolnictwa wyższego, dzięki temu rekomendujemy sprawdzone rozwiązania, funkcjonujące już w uczelniach.
Dzięki licznym współpracom z polskimi uczelniami, a także wysokimi kompetencjami naszych ekspertów, rozumiemy specyfikę polskiego szkolnictwa wyższego.
Zapoznaj się z materiałami eksperckimi z zakresu zarządzania strategicznego w uczelni
Piotr Stec wystąpił podczas tegorocznej edycji konferencji LUMEN 2...
WięcejPo raz kolejny udało nam się spełnić oczekiwania władz Uniwe...
WięcejZapraszamy do obejrzenia nagrania z webinaru „Jak prawidłowo przeprowadzić diagnozę str...
WięcejPozostałe materiały ekspeckie znajdziesz w naszej Bazie Wiedzy
Sprawdź