Z przyjemnością publikujemy pierwszą z cyklu zbiorowych monografii naukowych poświęconych problematyce prawnych aspektów szkolnictwa wyższego w Polsce. Tematem przewodnim niniejszej publikacji jest tematyka, która nie była dotychczas poddana w naszej literaturze pogłębionym analizom, dotycząca postępowań administracyjnych oraz stosowania Kodeksu postępowania administracyjnego w instytucjach sektora szkolnictwa wyższego.
Głównym motywem, który przyświecał redaktorom, była chęć przynajmniej częściowego wypełnienia istniejącej w tym zakresie luki w dorobku nauk prawnych. Mnogość zagadnień teoretycznych oraz problemów praktycznych, związanych z przedmiotową tematyką, a jednocześnie trafność jej doboru w ramach niniejszej monografii, najlepiej potwierdzają szczegółowe rozważania prowadzone w ramach 26 artykułów naukowych, które zostały przygotowane przez przedstawicieli 13 ośrodków akademickich oraz praktyków (Naczelny Sąd Administracyjny, Samorządowe Kolegia Odwoławcze, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Instytut Rozwoju Szkolnictwa Wyższego).
Monografię podzielono na trzy części, które odnoszą się do następujących grup problemów badawczych:
- sprawy o charakterze systemowym, tj. dotyczące kwestii o charakterze ponaduczelnianym, m.in. dostęp do informacji publicznych przez szkoły wyższe, decyzje nadzorcze właściwego ministra, postępowania o przyznanie środków na badania naukowe i ich kontrola;
- sprawy pracownicze i awanse naukowe, w ramach których szczególnie dużo uwagi poświęcono problematyce postępowań w sprawie nadania stopnia i tytułu naukowego, a także postępowaniom dyscyplinarnym wobec nauczycieli akademickich;
- sprawy studenckie i doktoranckie, które stanowią najbardziej zróżnicowaną tematycznie i najobszerniejszą część publikacji, w której poszczególni autorzy odnoszą się do szeregu zagadnień związanych z procesem przyjęcia na studia wyższe i studia doktoranckie oraz realizacji procesu kształcenia (w tym decyzji podejmowanych przez organy uczelni w indywidualnych sprawach studentów i doktorantów), pomocy materialnej, programu „Diamentowy Grant' oraz stosowania Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniach dyscyplinarnych wobec studentów i doktorantów.
SZCZEGÓŁOWY SPIS ZAGADNIEŃ
I. SPRAWY SYSTEMOWE
- Stosowanie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej przez szkoły wyższe w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych;
- Postępowanie w zakresie odwołania rektora na podstawie art. 38 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym
- Decyzja zarządzająca wpis w rejestrze uczelni niepublicznych;
- Postępowanie administracyjne w sprawach przyznawania środków publicznych na realizację projektów naukowych przez Narodowe Centrum Nauki;
- Głębokość weryfikacji sądowo-administracyjnej w sprawach o przyznanie środków finansowych na realizację naukowych projektów badawczych lub badawczo-rozwojowych.
II. NAUCZYCIELE AKADEMICCY I AWANSE NAUKOWE
- Wybrane problemy stosowania Kodeksu postępowania administracyjnego w procedurze awansu naukowego;
- Problematyka zakończenia przewodu doktorskiego bez nadania stopnia;
- Wznowienie postępowania w sprawie nadania stopnia lub tytułu naukowego;
- Kilka uwag w zakresie przesłanek i trybu wznowienia postępowania oraz stwierdzenia nieważności postępowania w sprawie o nadanie stopnia naukowego doktora i doktora habilitowanego;
- Wznowienie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora;
- Odwołanie od uchwały rady wydziału w sprawie odmowy nadania habilitacji – wybrane problemy praktyczne;
- Sprzeciw Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów od decyzji w sprawie nabycia uprawnień równoważnych uprawnieniom wynikającym z posiadania stopnia doktora habilitowanego;
- Wybrane problemy stosowania w przewodach doktorskich przepisów przejściowych do nowelizacji z dnia 18 marca 2011 r. ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym;
- Zasada prawdy obiektywnej w postępowaniu dyscyplinarnym nauczycieli akademickich i studentów;
III. SPRAWY STUDENCKIE I DOKTORANCKIE
- Charakter stosunku prawnego łączącego studenta i uczelnię;
- Charakter postępowania i rozstrzygnięć Komisji Egzaminów Dyplomowych w świetle orzecznictwa sądów administracyjnych;
- Zmiana wyniku egzaminu maturalnego jako przesłanka wznowienia postępowania rekrutacyjnego na tle orzecznictwa;
- Charakter prawny rozstrzygnięć organów szkół wyższych podejmowanych w sprawach studenckich;
- Wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawach studenckich i doktoranckich. Zagadnienia wybrane;
- Uzasadnienie decyzji stypendialnej – problemy praktyczne;
- Uzasadnienie decyzji w postępowaniu rekrutacyjnym na studia doktoranckie;
- Tok instancji w sprawach dotyczących stypendiów studenckich;
- Zasady przyznawania świadczeń socjalnych. Zagadnienia procesowe;
- Specyfika postępowania administracyjnego w sprawie przyznania środków finansowych na badania naukowe w ramach programu „Diamentowy Grant’;
- Utrata statusu doktoranta w świetle obowiązującego prawa – przypadki szczególne;
- Stosowanie Kodeksu postępowania administracyjnego w postępowaniu dyscyplinarnym studentów i doktorantów.
Redakcja naukowa:
prof. Jan Paweł Tarno (Uniwersytet Łódzki, Naczelny Sąd Administracyjny), dr Adam Szot (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Instytut Rozwoju Szkolnictwa Wyższego), Piotr Pokorny (Instytut Rozwoju Szkolnictwa Wyższego).
Pobierz publikację: