Administracja jest systemem jednostek realizujących procesy wspierające dla badań, dydaktyki, czy też rozwoju relacji z otoczeniem. To stwierdzenie nie było dotąd dostatecznie respektowane w praktyce funkcjonowania jednostek administracji, w polskich uczelniach. Do rozpoznanych, lecz wciąż utrzymujących się problemów należą „silosowa” struktura i związane z nią trudności współpracy i komunikacji wewnętrznej, proceduralność połączona z ignorowaniem perspektywy interesariuszy i inne deficyty profesjonalizacji tego obszaru funkcjonowania uczelni.
Słabości administracji jako funkcji wspierającej podstawowe procesy uczelni, będą zatem istotną barierą osiągnięć całej instytucji. Mogą one wynikać z barier organizacyjnych, nieefektywnych procesów, braku odpowiednich rozwiązań technologicznych, a także barier kompetencyjnych, mentalnych i komunikacyjnych. Dlatego trafna diagnoza barier efektywności i wyzwań rozwoju administracji danej uczelni wymaga podejścia systemowego. Należy zidentyfikować je w kilku przynajmniej perspektywach, do których należą:
Administracja jest systemem jednostek realizujących procesy wspierające dla badań, dydaktyki, czy też rozwoju relacji z otoczeniem. To stwierdzenie nie było dotąd dostatecznie respektowane w praktyce funkcjonowania jednostek administracji, w polskich uczelniach. Do rozpoznanych, lecz wciąż utrzymujących się problemów należą „silosowa” struktura i związane z nią trudności współpracy i komunikacji wewnętrznej, proceduralność połączona z ignorowaniem perspektywy interesariuszy i inne deficyty profesjonalizacji tego obszaru funkcjonowania uczelni.
Słabości administracji jako funkcji wspierającej podstawowe procesy uczelni, będą zatem istotną barierą osiągnięć całej instytucji. Mogą one wynikać z barier organizacyjnych, nieefektywnych procesów, braku odpowiednich rozwiązań technologicznych, a także barier kompetencyjnych, mentalnych i komunikacyjnych. Dlatego trafna diagnoza barier efektywności i wyzwań rozwoju administracji danej uczelni wymaga podejścia systemowego. Należy zidentyfikować je w kilku przynajmniej perspektywach, do których należą:
● jakość usług lub dostarczanie oczekiwanych wartości dla interesariuszy,
● efektywność procesów administracyjnych oraz ich wsparcie informatyczne,
● adekwatność kultury organizacyjnej administracji dla realizacji strategii i innych zadań uczelni.
Na podstawie wniosków i rekomendacji, władze uczelni mogą podjąć działania naprawcze lub doskonalące, właściwie oceniając priorytety. W szczególności, wskazujemy obszary brakujących lub mało efektywnych procesów administracyjnych domagających się weryfikacji. Następnie pomagamy wybrane procesy zoptymalizować, dostarczając odpowiednich referencji oraz know-how w zakresie potencjalnych usprawnień, szeroko pojętej automatyzacji, czy weryfikacji prawnej stosowanych rozwiązań. Stosujemy wyłącznie metodyki dostosowane do specyfiki uczelni. W efekcie, praca może stać się uporządkowana i łatwiejsza – eliminuje się marnotrawstwo czasu i bezproduktywnego wysiłku ludzi, koncentrując się na kluczowych zadaniach i relacjach.