Diagnoza zjawiska dropoutu na kierunku studiów

W ramach ogłoszonego konkursu „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska dropoutu – nr naboru: FERS.01.05-IP.08-005/24” uczelnie mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie w wysokości do 5 milionów złotych, z przeznaczeniem na systemowe działania przeciwdziałające zjawisku dropout. Działania te mogą mieć charakter horyzontalny (dla całej uczelni) lub specyficzny (dla kierunków lub grup kierunków). 

Zgodnie z regulaminem konkursu, wnioskodawca musi dokonać i przedstawić we wniosku analizę i diagnozę przyczyn zjawiska przedwczesnego kończenia nauki i przerywania kształcenia w uczelni, a sama analiza musi być załączona do wniosku. W projekcie konieczne będzie określenie systemowych działań przeciwdziałających zjawisku dropoutu, przy czym opis zadań planowanych do realizacji w projekcie musi opierać się o przeprowadzoną analizę i diagnozę.

W jaki sposób pracujemy?

Przeprowadzamy badanie internetowe (CAWI) studentów wskazanego kierunku/wskazanych kierunków studiów. Badanie obejmuje szeroki zakres zagadnień, które pozwalają na dokładną analizę sytuacji studentów, w tym:

  • Ocenę satysfakcji ze studiów, przygotowania do nich oraz głównych celów studenta przy podejmowaniu nauki
  • Analizę motywacji studentów do wyboru kierunku i uczelni oraz ich ocena zadowolenia z tych wyborów
  • Ocenę merytorycznych aspektów kształcenia na studiach w tym programu, kadr, itp.
  • Badanie dostępności różnych form wsparcia i pomocy oferowanych przez uczelnię
  • Analizę aktualnego zagrożenia porzuceniem studiów
  • Określenie najważniejszych powodów potencjalnej rezygnacji na badanym kierunku studiów
  • Badanie gotowości studentów do polecenia swojego kierunku innym osobom (wskaźnik Net Promoter Scoreâ)

W badaniu ustalamy ważność poszczególnych elementów składających się na „doświadczenie studiowania” (ang. study experience) oraz mierzymy aktualne zadowolenie studentów z tych aspektów. Pozwala to na bardziej szczegółową i zindywidualizowaną analizę wyników, co umożliwia późniejsze dopasowanie rekomendacji do specyfiki konkretnego kierunku studiów. Dzięki temu diagnoza nie opiera się na ogólnych wnioskach, ale bierze pod uwagę unikalne potrzeby studentów danego kierunku. 

W odniesieniu do potrzeb uczelni pomagamy dodatkowo wypracować koncepcję merytoryczną powiązaną z przeprowadzoną diagnozą, niezbędną do sformułowania wniosku konkursowego.

Jakich efektów współpracy można się spodziewać? 

W wyniku diagnozy instytucja edukacyjna otrzymuje raport dotyczący danego kierunku lub kierunków studiów, który zawiera:

  • Analizę przyczyn i czynników prowadzących do dropoutu na tym kierunku
  • Wskaźniki zadowolenia studentów z różnych aspektów studiów na kierunku
  • Rekomendacje dotyczące m.in. usprawnień w procesie dydaktycznym, wsparciu studentów oraz zarządzaniu programem studiów
  • Propozycje działań mających na celu zwiększenie zaangażowania studentów i poprawę retencji
  • Rekomendacje na poziomie uczelni niezbędne do przygotowania wniosku konkursowego „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu – nr naboru: FERS.01.05-IP.08-005/24”

Dzięki temu podejściu możliwe jest dostosowanie działań naprawczych do konkretnych kierunków, co gwarantuje wyższą skuteczność diagnozy. Dobra diagnoza wymaga podejścia, które bierze pod uwagę specyfikę danego kierunku, a nie opiera się wyłącznie na ogólnych analizach. Tylko w ten sposób można trafnie reagować na wyzwania stojące przed studentami
i zwiększać ich satysfakcję z procesu kształcenia. 

Możliwe warianty usługi

  • Przeprowadzenie diagnozy zjawiska dropoutu na kierunku/kierunkach studiów na potrzeby naboru w konkursie FERS.01.05-IP.08-005/24 
  • Doradztwo w zakresie przygotowania koncepcji merytorycznej do wniosku konkursowego FERS.01.05-IP.08-005/24 

baza wiedzy

Polecane materiały z tego obszaru

Każda współpraca
zaczyna się od kontaktu

Porozmawiajmy o szczegółach i razem dobierzmy najlepsze dla Państwa rozwiązania. Prosimy o podanie swoich danych kontaktowych. Skontaktujemy się najszybciej jak to możliwe.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Zgody