Przeprowadzamy badanie internetowe (CAWI) studentów wskazanego kierunku/wskazanych kierunków studiów. Badanie obejmuje szeroki zakres zagadnień, które pozwalają na dokładną analizę sytuacji studentów, w tym:
- Ocenę satysfakcji ze studiów, przygotowania do nich oraz głównych celów studenta przy podejmowaniu nauki
- Analizę motywacji studentów do wyboru kierunku i uczelni oraz ich ocena zadowolenia z tych wyborów
- Ocenę merytorycznych aspektów kształcenia na studiach w tym programu, kadr, itp.
- Badanie dostępności różnych form wsparcia i pomocy oferowanych przez uczelnię
- Analizę aktualnego zagrożenia porzuceniem studiów
- Określenie najważniejszych powodów potencjalnej rezygnacji na badanym kierunku studiów
- Badanie gotowości studentów do polecenia swojego kierunku innym osobom (wskaźnik Net Promoter Scoreâ)
W badaniu ustalamy ważność poszczególnych elementów składających się na „doświadczenie studiowania” (ang. study experience) oraz mierzymy aktualne zadowolenie studentów z tych aspektów. Pozwala to na bardziej szczegółową i zindywidualizowaną analizę wyników, co umożliwia późniejsze dopasowanie rekomendacji do specyfiki konkretnego kierunku studiów. Dzięki temu diagnoza nie opiera się na ogólnych wnioskach, ale bierze pod uwagę unikalne potrzeby studentów danego kierunku.
W odniesieniu do potrzeb uczelni pomagamy dodatkowo wypracować koncepcję merytoryczną powiązaną z przeprowadzoną diagnozą, niezbędną do sformułowania wniosku konkursowego.
W wyniku diagnozy instytucja edukacyjna otrzymuje raport dotyczący danego kierunku lub kierunków studiów, który zawiera:
- Analizę przyczyn i czynników prowadzących do dropoutu na tym kierunku
- Wskaźniki zadowolenia studentów z różnych aspektów studiów na kierunku
- Rekomendacje dotyczące m.in. usprawnień w procesie dydaktycznym, wsparciu studentów oraz zarządzaniu programem studiów
- Propozycje działań mających na celu zwiększenie zaangażowania studentów i poprawę retencji
- Rekomendacje na poziomie uczelni niezbędne do przygotowania wniosku konkursowego „Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu – nr naboru: FERS.01.05-IP.08-005/24”
Dzięki temu podejściu możliwe jest dostosowanie działań naprawczych do konkretnych kierunków, co gwarantuje wyższą skuteczność diagnozy. Dobra diagnoza wymaga podejścia, które bierze pod uwagę specyfikę danego kierunku, a nie opiera się wyłącznie na ogólnych analizach. Tylko w ten sposób można trafnie reagować na wyzwania stojące przed studentami
i zwiększać ich satysfakcję z procesu kształcenia.
- Przeprowadzenie diagnozy zjawiska dropoutu na kierunku/kierunkach studiów na potrzeby naboru w konkursie FERS.01.05-IP.08-005/24
- Doradztwo w zakresie przygotowania koncepcji merytorycznej do wniosku konkursowego FERS.01.05-IP.08-005/24
baza wiedzy
Polecane materiały z tego obszaru
Dlaczego i w jaki sposób uczelnie powinny zmieniać ofertę kierunków studiów?
Warunki, w których funkcjonuje uczelnia mają bezpośredni wpływ na kształt oferty programów studiów. Poniżej znajdą Państwo omówienie czynników, które należy mieć na…
Checklista zawartości i załączników wniosku o pozwolenie na utworzenie studiów
Dla wszystkich osób, które finalizują lub dopiero planują prace nad tworzeniem wniosku o pozwolenie na utworzenie studiów przygotowaliśmy praktyczną checklistę, która pozwoli…
Najczęściej występujące błędy we wnioskach o pozwolenie na utworzenie studiów
Ponad 40% składanych wniosków o pozwolenie na utworzenie studiów nie uzyskuje pozytywnej opinii Polskiej Komisji Akredytacyjnej w pierwszym podejściu. Przed złożeniem wniosku…