SZKOLENIE OTWARTE: Obowiązki uczelni i innych jednostek naukowych w zakresie ochrony środowiska (16-17 października 2024 r.)
Jak poprawnie redagować wewnętrzne akty normatywne w uczelni? Cz. 1. Uchwały
Niniejszy artykuł jest jednym z trzech, w których chcemy zaprezentować kolejne zagadnienia dotyczące przygotowywania dokumentów tworzonych w Uczelni. W tej części podejmujemy temat poprawnego redagowania uchwał. Pozostałe dwie części są poświęcone m.in. redakcji zarządzenia, aktom zmieniającym oraz tekstom ujednoliconemu i jednolitemu, protokołowi, pełnomocnictwu i upoważnieniu.
Akty normatywne o charakterze wewnętrznym – wprowadzenie
Akty normatywne o charakterze wewnętrznym w uczelni to wydawane kolegialnie „uchwały” albo jednoosobowo – „zarządzenia”. Podstawą wydania jest przepis prawny, który:
- upoważnia dany organ do uregulowania określonego zakresu spraw;
- wyznacza zadania lub kompetencje danego organu.
W uchwale i zarządzeniu zamieszcza się przepisy prawne regulujące wyłącznie sprawy z zakresu przekazanego w przepisie, oraz sprawy należące do zadań lub kompetencji organu. Nie zamieszcza się natomiast przepisów prawnych niezgodnych z aktami normatywnymi wyższej rangi, raczej nie powtarza się przepisów zawartych w takich aktach.
Tekst uchwały i zarządzenia rozpoczyna się od wskazania przepisu prawnego, na podstawie którego uchwała albo zarządzenie są wydawane. Uchwała i zarządzenie mogą być wydane na podstawie kilku przepisów prawnych. Na podstawie jednego przepisu prawnego można wydać więcej niż jedną uchwałę albo więcej niż jedno zarządzenie.
Uchwała i zarządzenie mogą zawierać załączniki, odesłania do załączników zamieszcza się w przepisach merytorycznych. W załącznikach zamieszcza się w szczególności wykazy, wykresy, wzory, tabele i opisy o charakterze specjalistycznym.
Konstrukcja uchwały
Podstawową jednostką redakcyjną jest paragraf. Jeżeli samodzielną myśl wyraża zespół zdań, dokonuje się podziału paragrafu na ustępy. W obrębie paragrafu (ustępu) zawierającego wyliczenie wyróżnia się dwie części: wprowadzenie do wyliczenia oraz punkty. W obrębie punktów można dokonać dalszego wyliczenia, stosując litery. W obrębie liter można dokonać kolejnego wyliczenia, wykorzystując tiret.
Poszczególne elementy zamieszcza się w następującej kolejności:
- tytuł,
- podstawa prawna,
- przepisy merytoryczne ogólne i szczegółowe,
- przepisy zmieniające,
- przepisy przejściowe i dostosowujące,
- przepisy uchylające, przepisy o wejściu w życie oraz przepisy o wygaśnięciu mocy obowiązującej uchwały (przepisy końcowe).
Uchwała może zawierać przepisy wprowadzające zmiany w innych uchwałach (przepisy zmieniające) oraz przepisy o wygaśnięciu jej mocy obowiązującej. Jeżeli reguluje dziedzinę spraw uprzednio unormowaną przez inną uchwałę, zawiera przepisy przejściowe lub dostosowujące oraz przepisy uchylające,
W tytule zamieszcza się:
- oznaczenie rodzaju aktu,
- oznaczenie organu wydającego,
- numer,
- datę,
- ogólne określenie przedmiotu.
Datę poprzedza się zwrotem „z dnia”, a następnie zamieszcza się wskazanie dnia zapisanego cyframi arabskimi, nazwę miesiąca określoną słownie oraz wskazanie roku zapisanego cyframi arabskimi ze znakiem „r.” jako skrótem wyrazu „rok”.
W przepisach ogólnych zamieszcza się:
- określenie zakresu regulowanych spraw i podmiotów, których ona dotyczy, lub spraw i podmiotów wyłączonych spod regulacji,
- objaśnienia użytych określeń i skrótów,
- również inne postanowienia wspólne dla wszystkich albo dla większości przepisów merytorycznych zawartych w uchwale.
W regulacjach ustrojowych zamieszcza się:
- przepisy o utworzeniu organów albo instytucji,
- ich zadaniach i kompetencjach,
- ich organizacji,
- sposobie ich obsadzania oraz o tym, jakim podmiotom podlegają lub jakie podmioty sprawują nad nimi nadzór.
W przepisach proceduralnych określa się:
- sposób postępowania przed organami albo instytucjami,
- strony i innych uczestników postępowania,
- prawa i obowiązki stron i innych uczestników w postępowaniu,
- rodzaje rozstrzygnięć, które zapadają w postępowaniu,
- tryb wzruszania rozstrzygnięć.
W przepisach upoważniających do wydania zarządzenia wskazuje się:
- organ właściwy do wydania zarządzenia,
- rodzaj aktu,
- zakres spraw przekazywanych do uregulowania w zarządzeniu,
- wytyczne dotyczące treści zarządzenia.
Organ właściwy do wydania zarządzenia określa się pełną nazwą tego organu, zgodną z aktem o jego utworzeniu. Zakres spraw przekazywanych do uregulowania w zarządzeniu określa się precyzyjnie. Określenie nie powinno być ogólnikowe, w szczególności przez posłużenie się zwrotem: „… określi szczegółowe zasady …”, ponieważ wytyczne dotyczące treści zarządzenia są wskazówkami wyznaczającymi jego treść lub sposób ukształtowania treści.
W przepisach przejściowych reguluje się wpływ nowej regulacji na stosunki powstałe pod jej działaniem lub działaniem wcześniejszych unormowań.
Przepisy końcowe zamieszcza się w następującej kolejności:
- przepisy uchylające;
- przepisy o wejściu w życie;
- w razie potrzeby – przepisy o wygaśnięciu mocy aktu normatywnego.
W przepisach końcowych nie zamieszcza się innych przepisów.
Przepisowi o wejściu w życie można nadać brzmienie:
- „Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”;
- „Uchwała wchodzi w życie po upływie ….. (dni, tygodni, miesięcy, lat) od dnia ogłoszenia”;
- „Uchwała wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia” albo „Uchwała wchodzi w życie ….. dnia ….. miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia”;
- „Uchwała wchodzi w życie z dniem … (dzień oznaczony kalendarzowo)”;
- „Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia”.
Autor: Grzegorz Laskowski, ekspert ds. prawnych i formalnych aspektów kształcenia.
Zachęcamy do lektury części 2 oraz części 3 naszego artykułu.
Bądź na bieżąco i zaobserwuj nas w Social Mediach – polub fanpage na Facebooku oraz na LinkedIn. A jeśli chcesz otrzymywać na swoją skrzynkę mailową Prasówkę Akademicką oraz najnowsze wpisy z naszego bloga, zarejestruj się do Newslettera IRSW!